آیین نامه اجرایی مدارس مصوب 1379 شورای عالی آموزش و پرورش

آیین نامه اجرایی

دسته:

تاریخ:

نویسنده:

پیش‌گفتار

آشنایی مدیران مدارس و مسؤولان آموزش و پرورش با حدود اختیارات خود و ارکان مدرسه و مقررات تحصیلی از شرایط لازم برای موفقیت یک مدیر به شمار می‌آید. بررسی‌های دبیرخانه‌ی شورای عالی آموزش و پرورش در سال 1376 نشان داد که فقدان یک آیین‌نامه‌ی جامع در این زمینه و وجود مقررات متعدد، موردی و بعضاًٌ غیر‌هم‌سو، مدیران مدارس را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو ساخته است. بر این اساس مقرر گردید دبیرخانه‌ی شورا با همکاری مدیران و کارشناسان حوزه ستادی نسبت به تدوین آیین‌نامه‌ی جامعی با عنوان آیین‌نامه‌ی اجرایی مدارس اقدام کند.

آیین‌نامه‌ی مذکور تدوین و پس از طرح در کمیسیون مقررات تحصیلی و کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش با مجوز شورا به صورت آزمایشی در سال تحصیلی 79-78 در کلیه‌ی مدارس کشور به اجرا در آمد. آیین‌نامه‌ی مذکور با توجه به نظرات واصله اصلاح شد و تلاش گردید در بازنگری، اختیارات جدیدی در راستای سیاست مدرسه محوری به مدارس واگذار شود و بستر مناسبی برای تحقق شعار مدرسه محوری یا مدیریت مدرسه محور فراهم گردد.

در مدیریت مدرسه محور که آن را اجمالاً راهبردی برای تسهیل دسترسی به اهداف تعلیم و تربیت از طریق واگذاری بخشی از اختیارات تصمیم‌گیری به ارکان مدرسه تعریف می‌کنند، تأکید اساسی بر مشارکت مدیران، معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها در تصمیم‌گیری و شفاف کردن اهداف و اختیارات می‌شود تا مدارس به جای آنکه صرفاً مجری شیوه‌نامه‌های ابلاغی باشند، خود در برنامه‌ریزی‌های مدرسه نقش اصلی را عهده‌دار شوند. لازمه‌ی تحقق مدرسه محوری تدوین اهداف، تعریف ارکان و تعیین حدود اختیارات ارکان مدرسه است که شورای عالی آموزش و پرورش در طی دو سال اخیر بیش‌ترین وقت خود را به این امور اختصاص داده است.

در سال 1379 برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش ایران اهداف دوره‌های تحصیلی به تفصیل تدوین و در اختیار مدارس قرار گرفت و ارکان مدرسه و اختیارات آن‌ها نیز در آیین‌نامه‌ی اجرایی مشخص گردید و به تصویب شورا رسید. بدون شک اجرای مناسب آیین‌نامه‌ی اجرایی زمینه‌ی واگذاری اختیارات بیشتر را به ارکان مدرسه فراهم خواهد کرد.

ذکر این مطلب نیز ضروری است که مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش بر اساس ماده‌ی 5 قانون تأسیس شورای عالی آموزش و پرورش بر اساس ماده‌ی 5 قانون تأسیس شورای عالی آموزش و پرورش مصوب مجلس محترم شورای اسلامی، در حدود قانون معتبر بوده و برای مؤسسات ذی‌ربط لازم‌الاجراست. مدیران محترم مدارس و مسؤولان گران‌قدر آموزش و پرورش توجه داشته باشند که تفسیر مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش بر عهده‌ی خود شورا می‌باشد و در صورت ابهام باید از هرگونه تفسیر خودداری و موضوع را از طریق دبیرخانه‌ی شورا پی‌گیری فرمایند.

در این مجموعه، آیین‌نامه‌ی اجرایی مدارس که در سال امیر مؤمنان علی (ع) در 110 ماده‌ی و 52 تبصره به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است، تقدیم می‌شود. کلیه‌ی مدارس ابتدایی، راهنمایی تحصیلی، متوسطه‌ی نظری، فنی و حرفه‌ای، کاردانش و پیش‌دانشگاهی موظف به اجرای این آیین‌نامه می‌باشند. مدارس استثنایی، شبانه‌روزی، استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، غیرانتفاعی و مدارس وابسته به سایر وزارتخانه‌ها، نهادها و مراکز غیروابسته به آموزش و پرورش که بر اساس قوانین و مقررات خاص تأسیس می‌شوند، به جز در مواردی که تابع قوانین خاص خود هستند، مشمول مفاد این آیین ‌نامه خواهند بود.

ضمناً مجموعه‌ی مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در کتابی تحت همین عنوان توسط انتشارات مدرسه منتشر شده است که استفاده از مفاد آن می‌تواند در انتظام بخشی به امور مدرسه بسیار موثر واقع شود. ان شاء ا. . .

دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش

آیین نامه اجرایی مدارس مصوب 20 مرداد 1379 شورای عالی آموزش و پرورش

                شماره ابلاغ: 120/1077/8                                                                                                                                  تاریخ: 1379/6/7
                شماره جلسه: 652                                                                                                                                           تاریخ 1379/5/20

مقدمه‌:

اهمیت‌ و نقش‌ آموزش‌ و پرورش‌ در بهسازی‌ و توسعه‌ زندگی‌ فردی‌ و اجتماعی‌ موجب‌ شده‌است‌ که‌ جامعه‌ و اولیای‌ دانش‌آموزان‌ انتظار داشته‌ باشند که‌ مدرسه‌ محیطی‌ رشد دهنده‌، پویا و زمینه‌ساز پرورش‌ استعدادهای‌ بالقوه‌ و خداداد فرزندان‌ آنان‌ باشد. تحقق‌ اهداف‌ متعالی‌ آموزش‌ و پرورش‌ و لزوم‌ توجه‌ به‌ روحیات‌ و ویژگیهای‌ نسل‌ جوان‌، تفاوتهای‌ ناشی‌ از شرایط جغرافیایی‌ و محیطی‌ و محدودیت‌ منابع‌ و امکانات‌، ایجاب‌ می‌کند که‌ اداره‌ امور مدارس‌ مبتنی‌ بر افزایش‌ قدرت‌ تصمیم‌گیری‌، استقلال‌ نسبی‌، انعطاف‌ پذیری‌ و روشهای‌ غیرمتمرکز و مشارکت‌جویانه‌ باشد تا بتواند فضای‌ عمومی‌ مدرسه‌ را پویا، پرنشاط و فعال‌ نموده‌ و توانمندی‌ها و خلاقیت‌های‌ مدیران‌، معلمان‌ و دانش‌آموزان‌ را به‌ خوبی‌ شکوفا و متجلی‌ سازد. بدین‌ جهت‌ لازم‌ دیده ‌شد آیین‌نامه ‌اجرایی‌ مدارس‌ با توجه‌ به‌ سیاست‌ها و راهبردهای‌ اساسی‌ آموزش‌ و پرورش‌ از جمله ‌تمرکززدایی‌، مدرسه‌ محوری‌ و توسعه‌ مشارکت‌ همه‌ بعدی‌ تنظیم‌گردد و با تفویض‌ اختیارات‌ لازم‌به‌ مدارس‌، زمینه‌ مناسب‌تری‌ برای‌ تحقق‌ اهداف‌ تعلیم‌ و تربیت‌ فراهم‌شود.

فصل‌ اول‌ – کلیات‌

ماده‌ 1- مدرسه‌ از مهمترین‌ نهادهای‌ اجتماعی‌، تربیتی‌ و آموزشی‌ و اصلی‌ترین‌ رکن‌ تعلیم‌ و تربیت‌ است‌ که‌ به‌ منظور تربیت‌ صحیح‌ دانش‌آموزان‌ در ابعاد دینی، اخلاقی، علمی، آموزشی‌، اجتماعی‌ و کشف‌ استعدادها و هدایت‌ و رشد متوازن‌ روحی و معنوی‌ و جسمانی‌ آنان‌ براساس‌ اهداف‌ مصوب‌ دوره‌های‌ تحصیلی‌، برابر ضوابط و دستورالعملهای‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ تأسیس‌ و اداره‌ می‌‌شود.

برگه‌ها: 1 2

لینک کوتاه صفحه

https://ghazavatonline.ir/?p=14053

سئوال حقوقی را در «انجمن مشاوره» طرح شود

دیدگاه‌ها

لطفاً قبل از نوشتن نظر ارزشمند خود توجه داشته باشید که:

  • بخش دیدگاه برای بیان نکته نظرات بازدیدکننده نسبت به محتوای پست است. اگر در ارتباط با مطلب سئوالی دارید در «انجمن مشاوره حقوقی» مطرح نمایید.
  • صرفا نظری که به زبان فارسی نوشته شود تأیید می گردد.

45 پاسخ به “آیین نامه اجرایی مدارس مصوب 1379 شورای عالی آموزش و پرورش”

  1. سورن حصاري نیم‌رخ
    سورن حصاري

    من يه سوال دارم اگه غيبت داشته باشيم در دوره ي امتحانات خرداد بايد چي كار كنيم؟؟؟؟؟؟؟جواب لطفا

  2. مدیر سایت نیم‌رخ

    بله، احتمال آن وجود دارد.
    در نظام قدیم آموزشی، اگر دانش آموزی در امتحان خرداد شرکت نمی کرد با ارائه گواهی پزشکی می توانست، یک هفته بعد از امتخانات خرداد ماه، دوباره درس مورد نظر را امتحان بده یا این که در امتحان شهریور و یا دی ماه شرکت کند، اما در نظام جدید آموزشی، طبق بخشنامه ای که جدیداً به مدارس ابلاغ شد، با ارائه گواهی پزشکی تنها می توان در امتحان شهریور شرکت کرد.
    ضمناً امتحان دی ماه برگزار نمی شود. دانش آموز می تواند در پایه جدید ثبت نام کرده، ولی درسی که امتحان نداده را کلاس نمی گیرد.

  3. Psycho نیم‌رخ
    Psycho

    من بخاطر بوی سیگار قبل از رفتن به مدرسه اخراج موقت شدم :/ کل این قوانینو خوندم ولی جایی اینو ننوشته بود

  4. زهرا امیدی نیم‌رخ
    زهرا امیدی

    با درود
    پاسخ سئوال شما در چند فراز به شرح ذیل بیان می شود:
    اول- در این که آیا به خاطر بوی سیگار قبل از رفتن به مدرسه اخراج موقت می کنند و اگر چنین است، مستند آن چیست، باید عنوان شود که معمولاً بدون اطلاع خانواده، تحت هیچ شرایطی نمی تونند دانش آموز را از کلاس درس اخراج کنند. هر تخلفی صورت بگیرد، ابتدا به والدین محصل اطلاع می دهند، بعد با حضور دانش آموز و خانواده برای تخلفی که صورت گرفته، تنبیه در نظر می گیرند. مدیر مدرسه می تواند به علت تخلفی که انجام شده تا سه روز دانش آموز را از کلاس درس و مدرسه محروم کند.
    مستند تخلف موضوع سئوال ماده 76 آیین نامه اجرایی مدارس است که برای نقض «راهنمایی‌ها و چاره‌جویی‌های‌ تربیتی‌» ضمانت اجراهایی را نظر گرفته که در بند 5 آن «اخراج‌ موقت‌ از مدرسه‌ با اطلاع‌ قبلی‌ ولی‌ دانش‌آموز، حداکثر برای‌ مدت‌ سه‌ روز» بیان شد.

    دوم- با توجه به این که در ماده مزبور اشاره ای به سیگار کشیدن نشده است، شاید این سئوال مطحر شود که آیا این عمل در زمره چارچوب مدرسه قرار داشته باشد یا خیر و اساساً چه شخص یا مقامی  آن را جزء چارچوب موضوع ماده 76 قانون مزبور تعریف کرده است، مدیر مدرسه یا مسئولین در آموزش و پرورش و یا بخشنامه وزارتی و …. که باید گفت، درست است که نوع تخلف در آئین نامه قید نشده  است ولی با توجه به دامنه عبارت «راهنمایی‌ها و چاره‌جویی‌های‌ تربیتی‌» مصادیق آن به عهده مدیر مدرسه گذاشته است و همه اینها بستگی به منطقه جغرافیایی و نوع مدرسه دارد. معمولاً مدیران مدارس قبل از شروع مدارس طی یک جلسه با دانش آموزان و خانواده ها، حتی نوع تخلف رو هم عنوان می کنند و به صورت کتبی تعهد می گیرند.
    در برخی نقاط، اگر این مسئله در «هنرستان ها» اتفاق بیافتد، معاون مدرسه صرفاً به یک تذکر بسنده می کرد، و حتی به مدیر آن مدرسه هم گزارش نمی دهد. اگر در «مدرسه معارف» اتفاق بیافتد، اخراج دائمی از مدرسه را به دنبال خواهد داشت ولی در «مدارس معمولی» دختران، اخراج یک تا سه روزه رو به دنبال دارد.

    سوم- در این که آیا آن موارد مدون شده است یا تنها جنبه شفاهی دارد، در پاسخ باید اشاره شود، آن قدر برخی از بچه ها مدرسه رفتارهای عجیب و غریب دارند که در تعهد نامه های کتبی هم، از مطلق کلمه «تخلف» استفاده می شود تا مدیر برای کنترل مدرسه دستش باز باشد. نام تخلفات را تا جایی که ما دیدیم به صورت ریز و جزئی نمی نویسند. شاید مدیر یک هنرستان در تعهد نامه کتبی این مسئله را قید کند ولی مدیر یک دبیرستان دخترانه، خیلی کلی صحبت می کند و مسائل را باز نمی کند و صرفاً از عبارت «مشکلات اخلاقی» استفاده می کند و در هنگام مقتضی مورد را با آن انطابق می دهد.

  5. م زد نیم‌رخ
    م زد

    باسلام
    دانش آموزی دارم که تا سن 11 سالگی فاقد مدارک هویتی بوده است (ایشان ایرانی الاصل و مقیم روستا است) چند سال از طریق آشنایان و دوستان تمام کتاب های اول تا پنجم را خوانده و مسلط شده. امسال شناسنامه برایش گرفتم، راهی که این دانش آموز بتواند بدون وقفه به پایه ششم برود چیست؟ لطفا پاسخ دهید.

  6. زهرا امیدی نیم‌رخ
    زهرا امیدی

    سلام
    فرزند شما باید در مرحله اول به بخش «معاونت ابتدایی» آموزش و پروش منطقه شهر اقامتگاه مراجعه کند و از این معاونت به «امتحانات» معرفی می شود. امتحانات، کمیسیون تشکیل داده و تصمیم می گیرد که وی را برای تعیین سطح و امتحان به کدام مدرسه معرفی کند. به این ترتیب، بیشتر کارها را بخش «امتحانات» بر عهده دارد. بنابراین، تا دیر نشده، اقدام نمایید.

  7. سجاد محصولی نیم‌رخ
    سجاد محصولی

    ببخشید .
    اگر دو نمره برابر باشند، چگونه رتبه کلاسی اعلام می شود?

  8. مدیر سایت نیم‌رخ

    با سلام
    سئوال شما مبهم است و مشخص نیست مقصود از آن کدام نمرات است.

  9. نیما نیم‌رخ
    نیما

    سلام
    مدرسه ما دانش آموزان رو با توجه به ماده 70 در صورت غیبت یا تاخیر، مجبور به امضا تعهدنامه در جهت عدم انجام تخلف می کند و این کار با هماهنگی اولیا نیست و در صورت امضا نکردن تعهدنامه یا امضاء آن و شکستن تعهد دانش آموزان تهدید به حذف چند درس در امتحانات نهایی پایان سال می شوند تا آنها را در شهریور امتحان دهند، آیا این تخلف است؟
    در ضمن در ماده 70 ذکر شده که غیبت بیش از حد، آیا منظور غیبت غیرموجه بیش از حد است؟
    برای این می پرسم که اگر غیبت های دانش آموز توسط ولی او موجه شده باشد و تعداد زیادی باشد، باز هم این ماده شامل حال او می شود؟

  10. زهرا امیدی نیم‌رخ
    زهرا امیدی

    با سلام
    عوامل اجرایی می توانند از دانش آموزان تعهد بگیرند که تخلف نکنند، اما نمی تونند، چند درس امتحان نهایی را حذف کنند.
    ماده ناظر به غیبت غیر موجه است ولی مقصود شما از تعداد زیاد، مشخص نیست چند روزاست.

  11. زهرا نیم‌رخ
    زهرا

    با سلام
    بنده اولیای یک دانش آموز پسر پایه ی دوازدهم رشته تجربی هستم.
    دانش آموز بنده در یک مدرسه روزانه ی دولتی درس می خواند.با توجه به اینکه امسال امتحان کنکور دارند آیا امکان غیبت و عدم حضور در کلاس به منظور مطالعه و آمادگی برای کنکور در فصل بهار وجود دارد؟
    بسیاری از مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی نظیر استعداد درخشان این امکان را برای دانش آموزان فراهم نموده اند، یعنی دانش آموزان فقط تا پایان اسفند ماه در کلاس درس حاضر می شوند.
    با تشکر از راهنمایی شما

  12. زهرا امیدی نیم‌رخ
    زهرا امیدی

    با سلام
    با توجه به آیین نامه اجرایی دانش آموزان، مدیر مدرسه می تونه غیبت دانش آموز رو غیر موجه اعلام کنه و در صورت تکرار، دانش آموز را سه روز از مدرسه اخراج کنه.
    برای حفظ آرامش دانش آموز سال دوازدهم پیشنهاد می‌شود در ابتدا با مدیر مدرسه در این مورد به توافق برسید اگر نشد، مدرسه دانش آموز را تغییر دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

— بارگیری کد امنیتی —