آیین نامه اجرایی مدارس مصوب 1379 شورای عالی آموزش و پرورش

آیین نامه اجرایی

دسته:

تاریخ:

نویسنده:

پیش‌گفتار

آشنایی مدیران مدارس و مسؤولان آموزش و پرورش با حدود اختیارات خود و ارکان مدرسه و مقررات تحصیلی از شرایط لازم برای موفقیت یک مدیر به شمار می‌آید. بررسی‌های دبیرخانه‌ی شورای عالی آموزش و پرورش در سال 1376 نشان داد که فقدان یک آیین‌نامه‌ی جامع در این زمینه و وجود مقررات متعدد، موردی و بعضاًٌ غیر‌هم‌سو، مدیران مدارس را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو ساخته است. بر این اساس مقرر گردید دبیرخانه‌ی شورا با همکاری مدیران و کارشناسان حوزه ستادی نسبت به تدوین آیین‌نامه‌ی جامعی با عنوان آیین‌نامه‌ی اجرایی مدارس اقدام کند.

آیین‌نامه‌ی مذکور تدوین و پس از طرح در کمیسیون مقررات تحصیلی و کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش با مجوز شورا به صورت آزمایشی در سال تحصیلی 79-78 در کلیه‌ی مدارس کشور به اجرا در آمد. آیین‌نامه‌ی مذکور با توجه به نظرات واصله اصلاح شد و تلاش گردید در بازنگری، اختیارات جدیدی در راستای سیاست مدرسه محوری به مدارس واگذار شود و بستر مناسبی برای تحقق شعار مدرسه محوری یا مدیریت مدرسه محور فراهم گردد.

در مدیریت مدرسه محور که آن را اجمالاً راهبردی برای تسهیل دسترسی به اهداف تعلیم و تربیت از طریق واگذاری بخشی از اختیارات تصمیم‌گیری به ارکان مدرسه تعریف می‌کنند، تأکید اساسی بر مشارکت مدیران، معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها در تصمیم‌گیری و شفاف کردن اهداف و اختیارات می‌شود تا مدارس به جای آنکه صرفاً مجری شیوه‌نامه‌های ابلاغی باشند، خود در برنامه‌ریزی‌های مدرسه نقش اصلی را عهده‌دار شوند. لازمه‌ی تحقق مدرسه محوری تدوین اهداف، تعریف ارکان و تعیین حدود اختیارات ارکان مدرسه است که شورای عالی آموزش و پرورش در طی دو سال اخیر بیش‌ترین وقت خود را به این امور اختصاص داده است.

در سال 1379 برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش ایران اهداف دوره‌های تحصیلی به تفصیل تدوین و در اختیار مدارس قرار گرفت و ارکان مدرسه و اختیارات آن‌ها نیز در آیین‌نامه‌ی اجرایی مشخص گردید و به تصویب شورا رسید. بدون شک اجرای مناسب آیین‌نامه‌ی اجرایی زمینه‌ی واگذاری اختیارات بیشتر را به ارکان مدرسه فراهم خواهد کرد.

ذکر این مطلب نیز ضروری است که مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش بر اساس ماده‌ی 5 قانون تأسیس شورای عالی آموزش و پرورش بر اساس ماده‌ی 5 قانون تأسیس شورای عالی آموزش و پرورش مصوب مجلس محترم شورای اسلامی، در حدود قانون معتبر بوده و برای مؤسسات ذی‌ربط لازم‌الاجراست. مدیران محترم مدارس و مسؤولان گران‌قدر آموزش و پرورش توجه داشته باشند که تفسیر مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش بر عهده‌ی خود شورا می‌باشد و در صورت ابهام باید از هرگونه تفسیر خودداری و موضوع را از طریق دبیرخانه‌ی شورا پی‌گیری فرمایند.

در این مجموعه، آیین‌نامه‌ی اجرایی مدارس که در سال امیر مؤمنان علی (ع) در 110 ماده‌ی و 52 تبصره به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است، تقدیم می‌شود. کلیه‌ی مدارس ابتدایی، راهنمایی تحصیلی، متوسطه‌ی نظری، فنی و حرفه‌ای، کاردانش و پیش‌دانشگاهی موظف به اجرای این آیین‌نامه می‌باشند. مدارس استثنایی، شبانه‌روزی، استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، غیرانتفاعی و مدارس وابسته به سایر وزارتخانه‌ها، نهادها و مراکز غیروابسته به آموزش و پرورش که بر اساس قوانین و مقررات خاص تأسیس می‌شوند، به جز در مواردی که تابع قوانین خاص خود هستند، مشمول مفاد این آیین ‌نامه خواهند بود.

ضمناً مجموعه‌ی مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در کتابی تحت همین عنوان توسط انتشارات مدرسه منتشر شده است که استفاده از مفاد آن می‌تواند در انتظام بخشی به امور مدرسه بسیار موثر واقع شود. ان شاء ا. . .

دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش

آیین نامه اجرایی مدارس مصوب 20 مرداد 1379 شورای عالی آموزش و پرورش

                شماره ابلاغ: 120/1077/8                                                                                                                                  تاریخ: 1379/6/7
                شماره جلسه: 652                                                                                                                                           تاریخ 1379/5/20

مقدمه‌:

اهمیت‌ و نقش‌ آموزش‌ و پرورش‌ در بهسازی‌ و توسعه‌ زندگی‌ فردی‌ و اجتماعی‌ موجب‌ شده‌است‌ که‌ جامعه‌ و اولیای‌ دانش‌آموزان‌ انتظار داشته‌ باشند که‌ مدرسه‌ محیطی‌ رشد دهنده‌، پویا و زمینه‌ساز پرورش‌ استعدادهای‌ بالقوه‌ و خداداد فرزندان‌ آنان‌ باشد. تحقق‌ اهداف‌ متعالی‌ آموزش‌ و پرورش‌ و لزوم‌ توجه‌ به‌ روحیات‌ و ویژگیهای‌ نسل‌ جوان‌، تفاوتهای‌ ناشی‌ از شرایط جغرافیایی‌ و محیطی‌ و محدودیت‌ منابع‌ و امکانات‌، ایجاب‌ می‌کند که‌ اداره‌ امور مدارس‌ مبتنی‌ بر افزایش‌ قدرت‌ تصمیم‌گیری‌، استقلال‌ نسبی‌، انعطاف‌ پذیری‌ و روشهای‌ غیرمتمرکز و مشارکت‌جویانه‌ باشد تا بتواند فضای‌ عمومی‌ مدرسه‌ را پویا، پرنشاط و فعال‌ نموده‌ و توانمندی‌ها و خلاقیت‌های‌ مدیران‌، معلمان‌ و دانش‌آموزان‌ را به‌ خوبی‌ شکوفا و متجلی‌ سازد. بدین‌ جهت‌ لازم‌ دیده ‌شد آیین‌نامه ‌اجرایی‌ مدارس‌ با توجه‌ به‌ سیاست‌ها و راهبردهای‌ اساسی‌ آموزش‌ و پرورش‌ از جمله ‌تمرکززدایی‌، مدرسه‌ محوری‌ و توسعه‌ مشارکت‌ همه‌ بعدی‌ تنظیم‌گردد و با تفویض‌ اختیارات‌ لازم‌به‌ مدارس‌، زمینه‌ مناسب‌تری‌ برای‌ تحقق‌ اهداف‌ تعلیم‌ و تربیت‌ فراهم‌شود.

فصل‌ اول‌ – کلیات‌

ماده‌ 1- مدرسه‌ از مهمترین‌ نهادهای‌ اجتماعی‌، تربیتی‌ و آموزشی‌ و اصلی‌ترین‌ رکن‌ تعلیم‌ و تربیت‌ است‌ که‌ به‌ منظور تربیت‌ صحیح‌ دانش‌آموزان‌ در ابعاد دینی، اخلاقی، علمی، آموزشی‌، اجتماعی‌ و کشف‌ استعدادها و هدایت‌ و رشد متوازن‌ روحی و معنوی‌ و جسمانی‌ آنان‌ براساس‌ اهداف‌ مصوب‌ دوره‌های‌ تحصیلی‌، برابر ضوابط و دستورالعملهای‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ تأسیس‌ و اداره‌ می‌‌شود.

برگه‌ها: 1 2

لینک کوتاه صفحه

https://ghazavatonline.ir/?p=14053

سئوال حقوقی را در «انجمن مشاوره» طرح شود

دیدگاه‌ها

لطفاً قبل از نوشتن نظر ارزشمند خود توجه داشته باشید که:

  • بخش دیدگاه برای بیان نکته نظرات بازدیدکننده نسبت به محتوای پست است. اگر در ارتباط با مطلب سئوالی دارید در «انجمن مشاوره حقوقی» مطرح نمایید.
  • صرفا نظری که به زبان فارسی نوشته شود تأیید می گردد.

45 پاسخ به “آیین نامه اجرایی مدارس مصوب 1379 شورای عالی آموزش و پرورش”

  1. حمید نیم‌رخ
    حمید

    سلام
    اگر دانش آموز سال دوازدهم دو ماه به مدرسه نرود، چه مشکلی برایش پیش می آید؟
    آیا می توانند او را به دلیل غیبت از امتحانات خرداد محروم کنند؟

  2. زهرا امیدی نیم‌رخ
    زهرا امیدی

    با سلام
    خیر، به دلیل غیبت نمی تونند از امتحانات خرداد محروم کنند. چون اداره آموزش و پروش جزئیات تخلفات رو در آیین نامه اجرایی قید نکرده و این مسئله رو به مدیر محول کرده، لذا به همین دلیل، عوامل اجرایی مدارس در برخورد با تخلفات، از جمله غیبت دانش آموزان، سلیقه ای عمل می کنند.
    در قدم اول پیشنهاد میشه با مدیر مدرسه به توافق برسند اگر دانش آموز نمی تونه خودش رو با شرایط مدرسه وفق بده، بهتره مدرسه رو تغییر دهند.

  3. nasrin نیم‌رخ
    nasrin

    سلام ببخشید
    معلم میتونه دانش امروز رو از امتحانات نهایی محروم کنه؟
    یا این که سنجش های تشریحی و تستی رو حتما باید بدیم؟
    ممنون

  4. زهرا امیدی نیم‌رخ
    زهرا امیدی

    با سلام
    پاسخ قسمت اول سئوال شما خیر است.
    اگر منظور شما،سنجش های تستی و تشریحی هست که در طول ترم از دانش آموزان انجام میشه. این سنجش‌ها کمک می کنه تا معلم نمره دقیق تری به عنوان نمره مستمر در کارنامه لحاظ کند.
    بنابراین پیشنهاد میشه که در این سنجش ها شرکت کنید.

  5. ali نیم‌رخ
    ali

    سلام
    چند سوال ؟!
    مدیر مدرسه حق داره که جاسوس برای خود در مدرسه انتخاب کنه ؟! ( در میان دانش اموزان )
    مدیر مدرسه حق داره بین دانش اموزان تفاوت بزاره ( از نظر تحصیل نیست ( انضباطی) موی بلند لباس…
    مدیر مدرسه حق داره که موبایل دانش اموز جاسوس خود را بایگانی نکنه ولی دیگر دانش اموزان را بایگانی کنه ؟
    اگر حق یکی از کار های بالا را نداشت چکار کنیم ؟! (تازه مدیر شده)
    لطفا جواب سوال ها رو درست و کامل و با منبع مشخص بدید
    ممنون از سایت خوبتون

  6. زهرا امیدی نیم‌رخ

    با سلام
    به تمامی سئوالات شما در انجمن آموزش و پرورش در تاپیک «آیا مدیر مدرسه حق تبعیض بین دانش آموزان و تعیین جاسوس میان آنان را دارد؟» پاسخ داده شد.

  7. fateme نیم‌رخ
    fateme

    سلام خسته نباشید ….میخواستم بدونم مدرسه حقی داره که دانش اموز رو برای امتحانات نهایی معرفی نکنه….مثلا به خاطر شرکت نکردن در امتحانات معرفی…..اخه ما مدرسمون چند تا امتحان گذاشته گفته امتحان معرفی هستش اگه شرکت نکنین برای امتحان نهایی معرفیتون نمیکنیم…..
    با تشکر

  8. زهرا امیدی نیم‌رخ

    با سلام
    به سئوال شما در انجمن آموزش و پرورش در تاپیک «حدود اختیار مدرسه در معرفی یا عدم معرفی دانش آموز برای امتحان نهایی چیست؟» پاسخ داده شد.

  9. محمد نیم‌رخ
    محمد

    سلام
    آیا دانش آموز می تواند به دلخواه موی خود را اصلاح کند؟

  10. زهرا امیدی نیم‌رخ

    با سلام
    به سئوال شما در انجمن آموزش و پرورش در تاپیک «اصلاح موی سر دانش آموز در مدرسه» پاسخ داده شد.

  11. امین نیم‌رخ
    امین

    با سلام
    من از کلاس خارج شدم و دیگر بر نگشتم. مدیر مدرسه درس را گفته طبق قوانین بیاندازد. این چجوریه !؟
    به والدینم اعلام کردند: سلام مطلع باشید فرزند شما از کلاس ریاضی امروز خارج شده و به کلاس برنگشته است. ضمن برخورد با ایشان طبق آیین نامه، انتظار قبولی ایشان در درس ریاضی را نداشته باشید.
    آیا چنین چیزی میتونه صحت داشته باشه ؟؟

  12. زهرا امیدی نیم‌رخ

    با سلام
    سئوال شما به «انجمن حقوقی قضاوت آنلاین» منتقل و در آنجا پاسخ داده شد.
    برای مشاهده پاسخ به تاپیک«آثار خارج شدن دانش آموز از کلاس درس مدرسه بدون اجازه معلم چیست؟» مراجعه کنید.
    ضمناً چون بخش «دیدگاه» هر پست تنها برای اعلام نظر نسبت به مطالب سایت اختصاص دارد، منبعد سئوالات خود را در یکی از انجمن‌های فوق مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

— بارگیری کد امنیتی —