آیین نامه اجرایی مدارس مصوب 1379 شورای عالی آموزش و پرورش

آیین نامه اجرایی

دسته:

تاریخ:

نویسنده:

پیش‌گفتار

آشنایی مدیران مدارس و مسؤولان آموزش و پرورش با حدود اختیارات خود و ارکان مدرسه و مقررات تحصیلی از شرایط لازم برای موفقیت یک مدیر به شمار می‌آید. بررسی‌های دبیرخانه‌ی شورای عالی آموزش و پرورش در سال 1376 نشان داد که فقدان یک آیین‌نامه‌ی جامع در این زمینه و وجود مقررات متعدد، موردی و بعضاًٌ غیر‌هم‌سو، مدیران مدارس را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو ساخته است. بر این اساس مقرر گردید دبیرخانه‌ی شورا با همکاری مدیران و کارشناسان حوزه ستادی نسبت به تدوین آیین‌نامه‌ی جامعی با عنوان آیین‌نامه‌ی اجرایی مدارس اقدام کند.

آیین‌نامه‌ی مذکور تدوین و پس از طرح در کمیسیون مقررات تحصیلی و کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش با مجوز شورا به صورت آزمایشی در سال تحصیلی 79-78 در کلیه‌ی مدارس کشور به اجرا در آمد. آیین‌نامه‌ی مذکور با توجه به نظرات واصله اصلاح شد و تلاش گردید در بازنگری، اختیارات جدیدی در راستای سیاست مدرسه محوری به مدارس واگذار شود و بستر مناسبی برای تحقق شعار مدرسه محوری یا مدیریت مدرسه محور فراهم گردد.

در مدیریت مدرسه محور که آن را اجمالاً راهبردی برای تسهیل دسترسی به اهداف تعلیم و تربیت از طریق واگذاری بخشی از اختیارات تصمیم‌گیری به ارکان مدرسه تعریف می‌کنند، تأکید اساسی بر مشارکت مدیران، معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها در تصمیم‌گیری و شفاف کردن اهداف و اختیارات می‌شود تا مدارس به جای آنکه صرفاً مجری شیوه‌نامه‌های ابلاغی باشند، خود در برنامه‌ریزی‌های مدرسه نقش اصلی را عهده‌دار شوند. لازمه‌ی تحقق مدرسه محوری تدوین اهداف، تعریف ارکان و تعیین حدود اختیارات ارکان مدرسه است که شورای عالی آموزش و پرورش در طی دو سال اخیر بیش‌ترین وقت خود را به این امور اختصاص داده است.

در سال 1379 برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش ایران اهداف دوره‌های تحصیلی به تفصیل تدوین و در اختیار مدارس قرار گرفت و ارکان مدرسه و اختیارات آن‌ها نیز در آیین‌نامه‌ی اجرایی مشخص گردید و به تصویب شورا رسید. بدون شک اجرای مناسب آیین‌نامه‌ی اجرایی زمینه‌ی واگذاری اختیارات بیشتر را به ارکان مدرسه فراهم خواهد کرد.

ذکر این مطلب نیز ضروری است که مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش بر اساس ماده‌ی 5 قانون تأسیس شورای عالی آموزش و پرورش بر اساس ماده‌ی 5 قانون تأسیس شورای عالی آموزش و پرورش مصوب مجلس محترم شورای اسلامی، در حدود قانون معتبر بوده و برای مؤسسات ذی‌ربط لازم‌الاجراست. مدیران محترم مدارس و مسؤولان گران‌قدر آموزش و پرورش توجه داشته باشند که تفسیر مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش بر عهده‌ی خود شورا می‌باشد و در صورت ابهام باید از هرگونه تفسیر خودداری و موضوع را از طریق دبیرخانه‌ی شورا پی‌گیری فرمایند.

در این مجموعه، آیین‌نامه‌ی اجرایی مدارس که در سال امیر مؤمنان علی (ع) در 110 ماده‌ی و 52 تبصره به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است، تقدیم می‌شود. کلیه‌ی مدارس ابتدایی، راهنمایی تحصیلی، متوسطه‌ی نظری، فنی و حرفه‌ای، کاردانش و پیش‌دانشگاهی موظف به اجرای این آیین‌نامه می‌باشند. مدارس استثنایی، شبانه‌روزی، استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، غیرانتفاعی و مدارس وابسته به سایر وزارتخانه‌ها، نهادها و مراکز غیروابسته به آموزش و پرورش که بر اساس قوانین و مقررات خاص تأسیس می‌شوند، به جز در مواردی که تابع قوانین خاص خود هستند، مشمول مفاد این آیین ‌نامه خواهند بود.

ضمناً مجموعه‌ی مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در کتابی تحت همین عنوان توسط انتشارات مدرسه منتشر شده است که استفاده از مفاد آن می‌تواند در انتظام بخشی به امور مدرسه بسیار موثر واقع شود. ان شاء ا. . .

دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش

آیین نامه اجرایی مدارس مصوب 20 مرداد 1379 شورای عالی آموزش و پرورش

                شماره ابلاغ: 120/1077/8                                                                                                                                  تاریخ: 1379/6/7
                شماره جلسه: 652                                                                                                                                           تاریخ 1379/5/20

مقدمه‌:

اهمیت‌ و نقش‌ آموزش‌ و پرورش‌ در بهسازی‌ و توسعه‌ زندگی‌ فردی‌ و اجتماعی‌ موجب‌ شده‌است‌ که‌ جامعه‌ و اولیای‌ دانش‌آموزان‌ انتظار داشته‌ باشند که‌ مدرسه‌ محیطی‌ رشد دهنده‌، پویا و زمینه‌ساز پرورش‌ استعدادهای‌ بالقوه‌ و خداداد فرزندان‌ آنان‌ باشد. تحقق‌ اهداف‌ متعالی‌ آموزش‌ و پرورش‌ و لزوم‌ توجه‌ به‌ روحیات‌ و ویژگیهای‌ نسل‌ جوان‌، تفاوتهای‌ ناشی‌ از شرایط جغرافیایی‌ و محیطی‌ و محدودیت‌ منابع‌ و امکانات‌، ایجاب‌ می‌کند که‌ اداره‌ امور مدارس‌ مبتنی‌ بر افزایش‌ قدرت‌ تصمیم‌گیری‌، استقلال‌ نسبی‌، انعطاف‌ پذیری‌ و روشهای‌ غیرمتمرکز و مشارکت‌جویانه‌ باشد تا بتواند فضای‌ عمومی‌ مدرسه‌ را پویا، پرنشاط و فعال‌ نموده‌ و توانمندی‌ها و خلاقیت‌های‌ مدیران‌، معلمان‌ و دانش‌آموزان‌ را به‌ خوبی‌ شکوفا و متجلی‌ سازد. بدین‌ جهت‌ لازم‌ دیده ‌شد آیین‌نامه ‌اجرایی‌ مدارس‌ با توجه‌ به‌ سیاست‌ها و راهبردهای‌ اساسی‌ آموزش‌ و پرورش‌ از جمله ‌تمرکززدایی‌، مدرسه‌ محوری‌ و توسعه‌ مشارکت‌ همه‌ بعدی‌ تنظیم‌گردد و با تفویض‌ اختیارات‌ لازم‌به‌ مدارس‌، زمینه‌ مناسب‌تری‌ برای‌ تحقق‌ اهداف‌ تعلیم‌ و تربیت‌ فراهم‌شود.

فصل‌ اول‌ – کلیات‌

ماده‌ 1- مدرسه‌ از مهمترین‌ نهادهای‌ اجتماعی‌، تربیتی‌ و آموزشی‌ و اصلی‌ترین‌ رکن‌ تعلیم‌ و تربیت‌ است‌ که‌ به‌ منظور تربیت‌ صحیح‌ دانش‌آموزان‌ در ابعاد دینی، اخلاقی، علمی، آموزشی‌، اجتماعی‌ و کشف‌ استعدادها و هدایت‌ و رشد متوازن‌ روحی و معنوی‌ و جسمانی‌ آنان‌ براساس‌ اهداف‌ مصوب‌ دوره‌های‌ تحصیلی‌، برابر ضوابط و دستورالعملهای‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ تأسیس‌ و اداره‌ می‌‌شود.

برگه‌ها: 1 2

لینک کوتاه صفحه

https://ghazavatonline.ir/?p=14053

سئوال حقوقی را در «انجمن مشاوره» طرح شود

دیدگاه‌ها

لطفاً قبل از نوشتن نظر ارزشمند خود توجه داشته باشید که:

  • بخش دیدگاه برای بیان نکته نظرات بازدیدکننده نسبت به محتوای پست است. اگر در ارتباط با مطلب سئوالی دارید در «انجمن مشاوره حقوقی» مطرح نمایید.
  • صرفا نظری که به زبان فارسی نوشته شود تأیید می گردد.

45 پاسخ به “آیین نامه اجرایی مدارس مصوب 1379 شورای عالی آموزش و پرورش”

  1. رضا نیم‌رخ
    رضا

    سلام خدمت مدیر محترم
    این امکان وجود داره که در امتحان نهایی نمره زیر هفت باشد اما نمره سالیانه بالای هفت باشد و با این فرمول دانش اموز بتواند از تبصره استفاده کند؟

  2. زهرا امیدی نیم‌رخ

    با سلام
    به شرط این که معدل بالای ۱۲ باشد و فقط برای یکی از درس ها این شرایط بوجود آمده باشد، می توان از تبصره استفاده کرد.
    لطفاً منبعد سئوال خود را در انجمن حقوق قضاوت آنلاین مطرح نمایید.

  3. فاطمه ابوالحسنی نیم‌رخ
    فاطمه ابوالحسنی

    با سلام
    بنده در اواخر خرداد ماه پسرم رو در یک مدرسه غیرانتفاعی ثبت نام کردم ولیکن الان که متوجه شدم تعداد شاگردان کلاسشون یعنی ثبت نامی های این پایه زیاد شده، میخواهم پرونده ایشون رو بگیرم و به مدرسه‌ی دیگری که تعداد نفرات کمتری ثبت نام کرده اند، ببرم.
    حال با توجه به این که موقع ثبت نام حدود 2/5 میلیون تومن پول پرداخت کرده‌ام و با توجه به اینکه هنوز مدارس شروع بکار نکرده اند و مدرسه‌ی قبلی می تواند دانش آموز جدید جایگزین کند، کلاً می خواستم قانون رو در این باره بدونم که یا مدرسه قبلی می تواند هزینه ای به من برنگرداند؟
    و سئوال دوم این که، آیا قانونی وجود دارد که برای مثال بگوید در فضای کلاس 5X4 یعنی کلاس 20 متری با عنوان فضای آموزشی حداکثر چند دانش آموز می تواند باشد؟
    ظاهراً در اینخصوص قانونی وجود ندارد زیرا که متاسفانه شاهد این هستیم که مدارس بخصوص غیرانتفاعی در اتاقک های 10-12 متری بعضاً تا 25-30 دانش آموز جا می دهند.

  4. زهرا امیدی نیم‌رخ

    با سلام
    سئوال شما به «انجمن حقوقی قضاوت آنلاین» منتقل و در آنجا پاسخ داده شد.
    برای مشاهده پاسخ به تاپیک«آیا شهریه ثبت نام دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی قابل استرداد است؟» در «انجمن آموزش و پرورش» مراجعه کنید.
    ضمناً چون بخش «دیدگاه» هر پست تنها برای اعلام نظر نسبت به مطالب سایت اختصاص دارد، لطفاً منبعد سئوالات خود را در یکی از انجمن‌های فوق مطرح کنید.

  5. Mohammad نیم‌رخ
    Mohammad

    سلام وقت بخیر
    می خواستم بدونم دانش آموز دوره دوم متوسطه حق غیبت غیر موجه داره یا نه و اگر داره، چند روز در سال تحصیلی است؟
    این سوال به این دلیل است که برای مثال معلمان یا سایر کارکنان مدرسه حق چند روز غیبت غیر موجه (مرخصی) در سال را دارند
    به همین خاطر می خواستم ببینم که دانش آموزان هم از این حق برخوردارند یا نه؟

  6. زهرا امیدی نیم‌رخ

    با سلام
    دانش آموز تا سه روز می تواند غیبت غیرموجه داشته باشد ولی برای بیش از این مدت باید موجه باشد.
    مقصود از موجه اعم از این است که مستند به گواهی پزشک معالج باشد یا این که اولیای وی موضوع را با مدیر مدرسه به نحو مقتضی مطرح و حل کنند.
    معلمان مدرسه نیز در صورت غیبت غیرموجه کسر حقوق می شوند.

  7. امیر نیم‌رخ
    امیر

    با سلام
    کارکنان مدرسه حق گشتن کیف دانش اموزان رو دارند؟
    از نظر من این یه نوع تجاوز به حریم شخصیه

  8. زهرا امیدی نیم‌رخ

    با سلام
    متأسفانه در سال های اخیر، از یک طرف شاهد حمل اشیایی ممنوعه در کیف دانش‌آموزان مدرسه هستیم که به هیچ وجه به مصلحت آن‌ها نمی باشد، در نتیجه لازم است در این خصوص تدبیری اندیشه شود.
    از طرف دیگر، مدیر هر مدرسه ای با توجه به شرایط مدرسه تحت مدیریت خود، اختیار ایجاد نظم و انضباط و نیز مسئولیت در این ارتباط است که از موارد اعمال این حق و تکلیف وارسی کیف دانش‌آموزان می باشد.
    ایشان می تواند هر چند وقت یک یار و یا حتی هر روز مبادرت به بازرسی کیف‌ها نماید.

  9. سعید نیم‌رخ
    سعید

    با سلام
    من در در پایه دوم متوسطه هستم.
    خواستم بپرسم که آیا معاون مدرسه حق توهین دارد و می‌تواند با ماشین آرایشگری موزر به مدرسه بیاورد و با اصول غیر بهداشتی اعم از اینکه سر تمام بچه ها را با یک قیچی شانه و شانه موزر داشته باشه؟
    چرا که، شاید یکی از آن ها بیماری پوستی داره یا شوره و شپش و….. که با این کار بیماری به نفر دیگری منتقل شود.

  10. زهرا امیدی نیم‌رخ

    با سلام
    اصولاً و به ویژه با توجه به شیوع شپش و بیمارهای قارچی در مدارس، معاون هیچ مدرسه ای حق انجام آنچه شما در سئوال بیان کردید را ندارد.
    پیشنهاد می شود که شکایتی در این خصوص تهیه و به قسمت «ارزیابی» و نیز «حراست» که هر یک دو بخش مجزا در هر اداره آموزش و پرورش می باشند، تقدیم کنید.
    همچنین می توانید برای پیگیری موضوع مراتب را به «بخش بهداشت و سلام آموزش و پرورش منطقه» منعکس تا بررسی و اقدامات لازم به عمل آید.

  11. سمانه نیم‌رخ
    سمانه

    سلام
    می خواستم بدونم آیا مدرسه می تونه مانع از تحویل کارنامه و پرونده دانش آموز به مادرش بشه؟

  12. مدیر نیم‌رخ

    با سلام
    سئوال شما با تاپیک « خودداری مدیر مدرسه از تحویل کارنامه و پرونده دانش آموز » به انجمن منتقل تا در آنجا پاسخ داده شود.
    بخش دیدگاه هر پست‌ برای بیان نظرات بازدیدکنندگان نسبت به محتوای پست منتشره است. سوالات حقوقی باید در یکی از «انجمن های مشاوره حقوقی» مطرح شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

— بارگیری کد امنیتی —