بسمه تعالی
قسمت اول–کتاب بیع
متن اول: (ویجوز للجمیع تولی طرفی العقد) بان یبیع من نفسه و ممن له الولایه علیه (الالوکیل والمقاص).فلا یجوز تولیهما طرفیه بل یبیع من الغیر والاقوی کونهما کغیرها(ولو استاذن الوکیل جاز)
ترجمه و تفسیر:
ترجمه: اشخاص فوق، یعنی تمام کسانی که دارای ولایت هستند می توانند به جای هر دو …
طرف عقد قرار بگیرند. بدین نحو که مال مولی علیه را از طرف او به خودش بفروشد و یا مال خودش را به کسی که بر او ولایت دارد بفروشد مگر وکیل و تقاص کننده که نمی توانند نقش هر دو طرف عقد را بر عهده بگیرند بلکه فقط می توانند مبیع را به شخص دیگری بفروشند قول قوی تر (فتوای شهید ثانی )که این دو مثل بقیه هستند اما اگر وکیل از موکل اذن بگیرد جایز است که عهده دار دو طرف عقد شود.
نظر شهید اول:همه اشخاص غیر از وکیل و مقاص می توانند به جای هر دو طرف عقد قرا گیرند.
نظر شهید ثانی:همه می توانند به جای هر دو طرف عقد قرار گیرند.
متن دوم:…….(ولا المباحات قبل الحیازه) لانتفاء الملک عنها حینئذ و المتبایعان عنها سیان.
ترجمه و تفسیر:
آیا مباحات قبل از حیازت قابل خرید و فروش است؟
خرید و فروش مباحات قبل از حیازت باطل است (قبل از حیازت مالکیت از مباحات منتفی است) و بایع و مشتری قبل از حیازت نسبت به مباحات مساوی هستند.
نظر شهید اول:بیع مباحات بعد از حیازت صحیح است. (مباحات بعد از حیازت به مالکیت در می آید)
نظر شهید ثانی: بیع مباحات بعد از حیازت و بعد از نیت تملک صحیح است. (صرف حیازت باعث مالکیت نمی شود وباید نیت تملک هم بنماید.)
آموزش های منتشر شده :
منبع: قضاوت آنلاین
دیدگاهتان را بنویسید