شاید برخی از افراد خبرهای روز را از طریق مرور شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک دنبال می کنند. آیا هیچگاه فکر کردهاید که میزان نمایش این خبرها در آن براساس میزان استقبال از خبرها است یا خود فیسبوک در نحوه نمایش خبرها دست دارد؟ بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا چقدر روی طرز تفکر مردم جهان تأثیر دارد؟ آیا فیسبوک تنها یک محیط بی طرف برای اشتراک گذاری مطالب است یا نگاه سیاسی گردانندگان آن روی آنچه مخاطبانش می بینند و می خوانند تأثیر می گذارد؟
اخیراً گزارشی منتشر شد که می گوید بر خلاف تصور عمومی، دست کم بخشِ خبرهای داغ فیسبوک، نه براساس الگوریتم خبرهای بی طرفانه بلکه توسط تیمی از فیسبوک مدیریت می شود. شماری از کارمندان سابق فیسبوک گفته اند این سازمان گرایش های لیبرال دارد و از همین رو سعی کرد دست کم در آمریکا مانع انتشار خبرهای مربوط به رسانه های محافظ کار شود. این افراد در گفتگو با وب سایت gizmodo که در زمینه تکنولوژی فعالیت می کند، گفته اند فیسبوک تیمی از ناظران با عنوان «نگهبانان خبر» دارد که خبرهای داغ را غربال می کند. اینان عموماً دیدگاههای سیاسی لیبرال دارند و خبرهای رسانه های محافظ کار را سرکوب می کنند.
در پی انتشار این گزارش، کمیته تجارت مجلس سنای آمریکا خواستار تحقیق در این باره شده است. مارک زاکر برگ مدیرعامل فیسبوک که بشدت تحت فشار قرار گرفته است گفت ما گزارش های سرکوب را جدی می گیریم و در باره آنها تحقیق می کنیم اما هنوز هیچ نشانه ای از درست بودن این ادعاها پیدا نشده است.
گلن برگ -مجری محافظه کار آمریکا- گفت، چطور شرکتی که مدعی است به مردم ایران و مصر فرصت داده تا صدای آنان شنیده شود، صدای افرادی را در آمریکا خاموش می کند! کاخ سفید نظر داد که دولت نمی تواند کاری برای تغییر رویه شرکت های خصوصی انجام دهد اما آزادی بیان یکی از دلایل موفقیت این شرکت ها است. فیسبوک از لحاظ قانونی مجبور به رعایت بی طرفی نیست اما در صورت اثبات جهت گیری سیستماتیک، این شرکت در داغ کردن خبرهای رسانه های لیبرال، اعتماد مشترکان محافظه کار به این شبکه اجتماعی بشدت کاسته خواهد شد.
دیدگاهتان را بنویسید