آیین نامه اجرایی ماده 48 قانون تجارت الکترونیکی مصوب 1384

تجارت الکترونیکی

آيين‎نامه ماده (48) قانون تجارت الكترونيكي مصوب 17دی ماه 1382 مجلس شورای اسلامی مصوب 1384/5/2 هيأت وزيران

شماره27042/ت31386هـ                                                                                                                                                                                  4/5/1384

وزارت بازرگاني ـ وزارت دادگستري

 هيئت وزيران در جلسه مورخ 2/5/1384 بنا به پيشنهاد شماره 12194/1 مورخ 18/6/1383 وزارت بـازرگانـي و بـه استنـاد مـاده (48) قانون تجارت الكترونيكي -مصوب 1382 ـ‌  آيين‎نامه اجرايي ماده ياد شده را به شرح زير تصويب نمود:

آييننامه اجرايي ماده (48) قانون تجارت الكترونيكي

ماده 1ـ در اين آيين‎نامه اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به كار مي‎روند:
الف ـ سازمانهاي قانوني و مدني حمايت از مصرف‎كننده (كه از اين پس سازمان ناميده مي‎شوند): اعم از هر مؤسسه،  شركت يا انجمني است كه مطابق قانون يا در اجراي آن با هدف حمايت از مصرف‎كننده در زمينه‎هايي از قبيل قيمت كالا و خدمات اعم از توليدي و وارداتي، سيستمهاي مربوط به توزيع تا مرحله مصرف، ضرر و زيان كالاهاي مصرفي و خدماتي ايجاد و يا ثبت شده يا مي‎شوند.
ب ـ مصرف‎كننده: هر شخص اعم از حقيقي و حقوقي است كه به منظوري جز تجارت يا شغل حرفه‎اي به خريد كالا و خدمت اقدام مي‎كند.
ج ـ تأمين‎كننده: هر شخص اعم از حقيقي و حقوقي است كه بنا به اهليت تجاري، صنفي يا حرفه‎اي فعاليت مي‎كند.

ماده 2ـ سازمان مي‎تواند در موارد زير و به ترتيب پيش‎بيني شده در اين آيين‎نامه، مبادرت به طرح شكايت در مراجع قضايي يا ساير مراجع صلاحيتدار نمايد:
الف ـ به تقاضاي مصرف‎كننده متضرر؛
ب ـ به تقاضاي يك يا چند مصرف‎كننده در حالي كه تعداد كثيري از مصرف‎كنندگان ضرر مشتركي را متحمل شده‎اند؛
ج ـ اقدام مستقل سازمان بدون تقاضاي شاكي خصوصي.

تبصره 1- منظور از مصرف کننده متضرر در این ماده شخصی است که در نتیجه تخلف تأمین کننده از قواعد حمایت از مصرف کننده مقر در باب سوم قانون تجارت الکترونیکی و موارد مذکور در فصل هشتم قانون نظام صنفی-مصوب 1382- متحمل آسیب یا خسارت شده است.

تبصره 2ـ هر يك از اشخاص مذكور در بندهاي (الف) و (ب) اين ماده مي‎بايد همراه با تقاضانامه، اسناد و مدارك مثبته ادعاي خود را به سازمان ارايه نمايند.

ماده 3ـ درخواستهاي مطرح شده از جانب مصرف‎كنندگان توسط سازمان، ثبت شده و رسيدي مشتمل بر نام متقاضي، تاريخ و شماره ثبت به تقديم‎كننده درخواست داده خواهد شد. نحوه طرح دعوي و شكايت توسط سازمان در مراجع ذي‎ربط قانوني حسب مورد مطابق تشريفات آيين رسيدگي مراجع مربوط خواهد بود.

ماده 4ـ سازمان مكلف است نسبت به تقاضانامه‎هاي دريافت شده ظرف يك هفته تعيين تكليف كند و در صورت مقتضي ظرف يك ماه نسبت به طرح شكايت در مراجع قانوني ذي‎ربط اقدام نمايد. در غير اين صورت پاسخ مناسبي به درخواست‎كننده ارايه كند. اين مواعد با رضايت مصرف‎كننده و نيز در صورتي كه موضوع نياز به بررسي بيشتري توسط سازمان داشته‎باشد براي يك ماه قابل تمديد خواهد بود.

ماده 5 ـ سازمان مي‎تواند براساس دلايل و مدارك موجود نسبت تعيين طرف دعوي اقدام كند كه حسب مورد ممكن است طراح كالا، سازنده مواد اوليه، توليدكننده، عرضه‎كننده و فروشنده يا مجموعه‎اي از آنها باشد.

معاون اول رئيس‎جمهور ـ محمدرضا عارف

منبع: روزنامه رسمي شماره 17597 مورخ 1384/5/6

امتیاز شما به نوشته

لینک کوتاه صفحه

https://ghazavatonline.ir/?p=8424

سئوالی دارید در «انجمن مشاوره حقوقی» مطرح نمایید.

دیدگاه‌ها

لطفاً قبل از نوشتن نظر ارزشمند خود توجه داشته باشید که:

  • بخش دیدگاه برای بیان نکته نظرات بازدیدکننده نسبت به محتوای پست است. اگر در ارتباط با مطلب سئوالی دارید در «انجمن مشاوره حقوقی» مطرح نمایید.
  • صرفا نظری که به زبان فارسی نوشته شود تأیید می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های انجمن‌ها


جستجوگر