سئوال از: خانم سحر
سلام وقتتون بخیر. من یکسال پیش از خانه ای که مستاجر بودم، بعد اتمام تاریخ قرارداد نقل مکان کردم و صاحب خانه همه چیز را تحویل گرفت و در قرارداد اجاره هم ذکر کرد اما برای پول آب و برق و غیره ۷۰۰/۰۰۰ از پول منو نگهداشت. بعد از دو ماه من برای حساب و کتاب رفتم تا با کسر بدهی الباقی پولمو بگیرم اما اون آقا پولو پس نداد وگفت یک هفته بعد از رفتن شما آبگرمکن ترکید و من مجبورشدم نو بخرم و الان یکسال من هنوز نتونستم پولمو پس بگیرم میخوام بدونم بعد از یکسال میشه شکایت کرد و آیا میتونم پولمو بگیرم؟
پاسخ از ما
با توجه به توضیح شما در سئوال، قرارداد اجاره عادی تنظیمی فیمابین مشمول قانون روابط مؤجر و مستأجر سال 1376 است. با عنابت به مفهوم ماده 4 این قانون و ماده 331 قانون مدنی و ماده 1 قانون مسئولیت مدنی 1339:
[is_logged_in]
اولاً: بدهی و خسارت وارده باید در زمان مدت اجاره شما ایجاد شده باشد که در این صورت مؤجر میتواند وجوهی را بابت جبران آن تا تعیین تکلیف نهایی نگهدارد.
ثانیاً: با توجه یه این که در زمان تخلیه محل، مؤجر مراتب تحویل عین مستأجره و اموال منصوب در آن مانند آبگرمکن را در قرارداد اجاره رسید نمود، این امر به منزله اقرار ایشان در تحویل اموال فوق است و اصل نیز بر صحت تحویل اموال میباشد، در این صورت خسارت ترکیدگی آبگرمکن بر عهده شما نخواهد بود. به عبارت دیگر، اگر ایجاد عیب در زمان شما نبوده بلکه بعد از آن صورت گرفته باشد و منجر به ترکیدگی آبگرمکن گردد، از آنجایی که در زمان تحویل شما آبکرمکن سالم بوده و ترکیدگی آن بعد از آن حادث شد و از طرفی گروه گرفتن پول برای تتمه تسویه حساب آب و برق و … بوده، مالک حق ندارد از محل این پول خسارت آبگرمکن را مطالبه کند. برایناساس، شما می توانید با تهیه تصاویر از قرارداد اجاره، اقرارنامه ایشان در تحویل محل، اسناد مثبت تسویه بدهی قبوض آب و برق و …، دادخواست مطالبه وجوه فوق و خسارت تأخیر تأدیه آن از زمان تخلیه تا زمان پرداخت، به استناد قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ تقدیم شورای حل اختلاف محل نمایید زیرا با توجه به بند الف ماده 9 قانون شوراي حل اختلاف مصوب ۱۶ آذر ۱۳۹۴ رسیدگی به خواسته مالی تا دویست میلیون ریال در این شورا رسیدگی می شود نه دادگاه حقوقی محل.
ثالثاً: اگر ثابت شود که ترکیدگی آبگرمکن ناشی از عیبی بوده که در مدت قرارداد اجاره شما ایجاد شد ولی بعد از آن و همزمان با اولین استفاده متعارف مؤجر یا مستأجر بعدی و بدون هرگونه بی احتیاطی و تقصیر آنان در استفاده از آن، ظاهر گشت، در این صورت خسارت آن بر عهده شما خواهد بود. براینمبنا، در صورت عدم توافق فی مابین، مؤجر باید از طریق تقدیم دادخواست و با جلب نظر کارشناس به شورای حل اختلاف نسبت به مطالبه خسارت وارده به آبگرمکن برآید. در صورت رسیدگی و تشخیص کارشناس که این عیب معلول استفاده شما و در مدت اجاره ایجاد شده بود، در صورت عدم سازش با مؤجر سابق در شورای حل اختلاف، حکم محکومیت شما صادر خواهد شد.
[/is_logged_in]
دیدگاهتان را بنویسید