دفتر قبوض سپرده موقت و تکالیف سردفتر اسناد رسمی

مقالات حقوقی

تاریخ:

نویسنده:

حسين حائری

دفتر قبوض سپرده

دفتر قبوض سپرده دفتری است که جهت درج قبوض سپرده موقت در دفاتر اسناد رسمی موجود می باشد که متاسفانه بسیاری از دفاتر اسناد رسمی در خصوص آن اطلاعی ندارند یا از انجام وظیفه قانونی نسبت به آن استنکاف می کنند.

دفتر قبوض سپرده احتیاجی به پلمپ شدن ندارد و دارای ستونی برای ورود و ستونی برای خروج قبوض سپرده می باشد.

قبوض سپرده موقت

قبوض سپرده موقت قبوضی هستند که توسط بانک ملی بنام ذینفع صادر شده و غیر قابل انتقال و بدون سود بوده و با مهر و امضاء سردفتر در ظهر آن قابل پرداخت است.

قبوض سپرده در مورد اختلافات مالی بین افراد صادر می شود که امروزه فقط در مورد استنکاف موجر از اخذ مال الاجاره از مستاجر آن هم در سرقفلی املاک تجاری دیده می شود.

تقاضای صدور قبوض سپرده

در مورد اجاره نامه های رسمی فقط از طریق دفتر اسناد رسمی تنظیم کننده اجاره نامه می توان تقاضای صدور قبوض سپرده را نمود اما در اجاره نامه های عادی از نزدیکترین دفتر اسناد رسمی به محل وقوع ملک می توان تقاضای صدور قبض سپرده موقت را نمود.

اشخاص با ارائه اجاره نامه به دفتر اسناد تقاضای خود را می نمایند. سردفتر هم پس از بررسی و حصول اطمینان [طی نامه ای] ایشان را به بانک جهت واریز مبلغ و دریافت قبض سپرده معرفی می نماید (برای دفعات بعد احتیاجی به معرفی نامه مجدد نیست)

سردفتر قبض سپرده را گرفته و رسید آن را تحویل می دهد و آنرا وارد دفتر قبوض سپرده می نماید، سپس اخطاریه را به ذینفع از طریق اجرا ثبت می فرستد.

در صورت مراجعه ذینفع، سردفتر پس از احراز هویت نسبت به تحویل آن اقدام و خروج آنرا در دفتر قبوض سپرده ثبت می نماید.

لینک کوتاه صفحه

https://ghazavatonline.ir/?p=82720

سئوال حقوقی را در «انجمن مشاوره» طرح شود

دیدگاه‌ها

لطفاً قبل از نوشتن نظر ارزشمند خود توجه داشته باشید که:

  • بخش دیدگاه برای بیان نکته نظرات بازدیدکننده نسبت به محتوای پست است. اگر در ارتباط با مطلب سئوالی دارید در «انجمن مشاوره حقوقی» مطرح نمایید.
  • صرفا نظری که به زبان فارسی نوشته شود تأیید می گردد.

2 پاسخ به “دفتر قبوض سپرده موقت و تکالیف سردفتر اسناد رسمی”

  1. جواد پورصادق نیم‌رخ

    عرض سلام
    باتوجه به اینکه طی 9 سال در 3 مرحله ی 3ساله از طریق محضر نامه قبض سپرده و مراجعه به بانک جهت واریز انجام شده و برای پرداخت 3 سال بعدی به همان محضر مراجعه شود و محضر از صدور نامه خوداری کنه و با عدم پذیرش وهمکاری ش روبرو شویم چه باید کرد ؟؟ می‌تونه قبول نکنه ؟؟ و راهکار چیست ؟؟

  2. مدیر نیم‌رخ

    با سلام
    سئوال شما با عنوان «خودداری سر دفتر از معرفی مستأجر به بانک برای قبض سپرده موقت» در «انجمن مشاوره حقوقی سر دفتران اسناد رسمی» منتشر شد.
    برای پیگیری پاسخ به این انجمن مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

— بارگیری کد امنیتی —