خانه › انجمن های مشاوره حقوقی › حقوق مالیه › نحوه تعیین مالیات مغازه داران توسط اداره مالیات
برچسب ها: اظهارنامه مالیاتی, اعتراض به برگ تشخیص مالیات, برگ تشخیص مالیات, مؤدی مالیاتی, مالیات اصناف, مالیات بر اساس درآمد, مالیات علی الحساب, مالیات علی الرأس, مالیات علی الراس, مبنای اخذ مالیات, مدارک درآمد
سلام
اگر بنده یه شغل راه اندازی بکنم و مغازه بزنم، بر پایه و اساس چه مدارکی، اداره مالیات میاد برای من مالیات تعیین می کنه؟
با سلام
مالیات مشاغل بر اساس درآمد صاحب شغل تعیین می گردد.
مطابق «قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 3 اسفند 1366 مجلس شورای اسلامی با اصلاحات و الحاقات بعدی»، هر مؤدی مالیاتی مکلف است در موعد مقرر هر سال، نسبت به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی به اداره دارایی مستقر در محل کسب اقدام کند.
اداره فوق نیز بر اساس اظهارنامه تقدیمی مبادرت به تعیین مالیات شغل مؤدی می نماید. در صورتی که درآمد واحد صنفی محل تردید باشد، می تواند به طرق مقتضی از جمله بررسی فاکتور های خرید و فروش کالاها و با اصلاحاتی که در سال های اخیر در قانون مالیات های مستقیم ایجاد شد، دسترسی به حساب ها و غیره، نسبت به اعتبار سنجی آن اقدام کند.
در صورت عدم تنظیم اظهارنامه مالیاتی، ممکن است مالیات علی الراس از سوی اداره فوق تعیین و مؤدی از معافیت های مالیاتی، جایزه خوش حسابی، جایزه یک درصدی نیز محروم شده و حتی مشمول جریمه گردد.
در صورتی که مؤدی به برگ تشخیص مالیات معترض باشد، می تواند به آن اعتراض کند که جزئیات آن را در پست زیر مطالعه کنید:
پیشنهاد اولیه به تمامی مؤدیان مالیاتی آن است که حتماً «قانون مالیاتهای مستقیم» را مطالعه نمایند و اگر این امکان برایشان میسر نیست، حتی المقدور مواد زیر را مطالعه نمایند:
مواد 93 الی 10 در مالیات بر درآمد مشاغل
مواد 132 الی 146 در معافیت های مالیاتی
مواد 177 الی 181 در وظایف مؤدیان مالیاتی
مواد 183 الی 202 در تشریفات و جرایم مالیاتی
خانه › انجمن های مشاوره حقوقی › حقوق مالیه › نحوه تعیین مالیات مغازه داران توسط اداره مالیات